dilluns, 17 de desembre de 2012

Nesples

La setmana passada encara em vaig fer amb un bon grapat de nesples. No és usual trobar-les a la venda, però un pagès en venia i no m’hi poguí resistir.


Les nesples (o nespres), i vulgarment nyesples (o nyespres), són uns fruits que fins fa ben poc eren usuals a les nostres taules de tardor. Una fruita que com més va més és desconeguda. El culpable, potser, fou el nesprer del Japó, que fins i tot li furtà el nom a aquest humil fruit tan nostrat.

Els fruits del Mespilus germanica, com s’anomena científicament el nespler, es solen collir a partir de mitjan octubre, per això a Mallorca i a Menorca solen dir «Per Sant Lluc, nesples pelluc» o «Per Sant Lluc, nesples espluc».


La peculialitat d’aquest fruit és que es menja quan és ben madur, gairebé quan tota la polpa és molla. Per a arribar a aquest punt de maduració, ha de passar temps (potser unes setmanes) perquè en els dies posteriors a la collita la nespla es manté ben dura. És per això que nespla també és sinònim de colp violent ben fort, sobretot quan s’agredeix algú (Li ha pegat una nespla!).

Pel que fa a la maduració de les nesples hi ha una frase feta molt iŀlustrativa que recomana tenir paciència i no fer les coses a la babalà: «Amb temps i palla, maduren les nesples».

Si teniu l’oportunitat de tastar-la, us ho recomane. Té gust dolç intens de tardor, una tardor que, d’altra banda, se’ns escapa!

 
COMPARTEIX-HO:

1 comentari

starbase ha dit...

Un dels meus fruits preferits, que menjo poquet perque està a uns preus que no em puc permetre gaire :(

© Rossejat | Tots els drets reservats.