dimarts, 1 de novembre de 2011

Per Tots Sants, cofafes

Si em permeteu, afegirem a la llista de les nostres menges típiques de Tots Sants aquest dolç delicat i ben arrelat a la nostra tradició. Una llepolia que podem trobar a les viles i ciutats de la Vall d’Albaida.


Les cofafes (també dites fogasses) són un dolç típic d’aquesta diada. Són d’origen morisc (d’ací el seu nom, de l’àrab qufâfa). Associada al dia de Tots Sants, aquesta coca, juntament amb les coques cristines, recorden aquelles coques que a l’Edat Mitjana es passaven pel foc encès de les esglésies en la nit de les Ànimes per obtenir la benedicció dels ancestres.¹
I
La recepta és de la mare de Teresa, la meua amiga aielonera, i tot s’ha de dir que, per a ser la primera vegada que les fèiem, van ser la mar de bones!

Som-hi!


Ingredients:

— 1 kg de farina
— 3 ous (+ 1 per a pintar les cofafes)
— 250 g de sucre
— Aigua (la que es bega). Podeu substituir-la per llet
— 10 g de rent de forner (també podeu fer servir paperets de llimonada)
— Un got d’oli
— Nous, panses i ametles crues
— Neules (per a la base)
— Opcionalment, ratlladura de llima
— Opcionalment, canyella




Elaboració:

El primer que cal fer és posar a remulla les panses. Millor si hi estan unes quantes hores. Podeu accelerar el procés amb aigua calenta.

Poseu la farina en una safa i afegiu-hi els tres ous, el sucre, l’oli i el rent. Barregeu-ho i aneu incorporant-hi l’aigua (o la llet) fins que tindreu una pasta que s’aferrarà una mica a les mans. Deixeu tovar la pasta una hora. 

Una vegada fermentada, feu-ne boletes més o menys iguals (poden ser individuals o més grosses). Coŀloqueu aquestes pilotetes damunt neules o, en cas que no en tingueu, damunt paper de forn a fi que no s’apegue. 

Deixeu-ho que es faça bo fins que doble el volum. Pinteu-les amb un ou batut i adorneu-les amb les ametles, les panses remullades i les nous. Espolseu una mica de sucre per damunt.

Amb el forn precalfat, introduïu-les en la part baixa del forn, primer a una temperatura prou alta (250 ºC) i, a mitjan cocció, baixeu-les a 170 ºC més o menys. Quan veureu que són daurdetes, traieu-les i deixeu-les refredar.


Espere que us agradarà i que les incorporareu a la vostra festa de Tots Sants!
COMPARTEIX-HO:

14 comentaris

elsfogonsdelabordeta ha dit...

No les coneixia pas, però trobo que han de ser boníssimes... a mi segur que m'agraden més que els panellets (que no en sóc gaire fanàtica!!)
gràcies per donar-nos a conéixer aquestes tradicions!
Petons
Sandra

Roser ha dit...

jo tampoc coneixia aquestes pastes!!! que bé saber d'elles!! cada dia s'aprén alguna cosa nova oi? Ja m'he unit al forum que em comentaves! ara hi donaré una ullada! petons

Cristina ha dit...

Segur que amb aquest dolços els vetlladors de morts no debien saber que era el fred! Deliciosos1

Visc a la Cuina ha dit...

Però quina cosa més bona que estic veient, s'haurà de provar!

Judith ha dit...

clar que sí!!!! gràcies per presentar-nos aquest dolç! jo tampoc el coneixia!!!! petonets

el taller de cuina ha dit...

Gràcies per descobrir-nos les codfafes, jo tampoc les coneixia. Les menges típiques d'aquestes dates no s'han de perdre, sobretot si són tan bones!

Inma ha dit...

Si señor,buenisimas y tipicas tambien aqui en Ontinyent,yo me salto un poco la tradicion y a la hora de comerlas,me las relleno de Nocila.

Gemma ha dit...

Jo tampoc coneixia aquests dolços tradicionals de tardor (per mi, les fogasses son un tipus de pa amb molta crosta i una forma especial). Han de ser molt bones, semblants a un pa de brioix ben dolç.
Per cert, ja m'he afegit al grup ;)

capisi ha dit...

SENSE PARAULES M'HE QUEDAT ... EM PORTE LA RECEPTA I ET COMANDAMENT MIL APLAUDIMENTS I UN PETÓ

La Taula d'en Bernat ha dit...

Riu-te'n dels panellets! Aquestes cofafes tenen una pinta tremenda! No les coneixia i m'ha agradat saber d'aquesta tradició morisca!

Petons!
Anna

Teresa ha dit...

Han de ser molñt bones, tampoc les coneixia, la massa és tipus brioix?

Gent jove pa tou ha dit...

Nosaltres tampoc coneixíem aquestes cofafes!
Gràcies per compartir-ho, ens ha encanta't!!

bojosperlacuina ha dit...

Què bons! M'agrada aprendre coses sobre els plats típics de cada zona.

Caldebarcos ha dit...

Vaya bollos!!!!!

© Rossejat | Tots els drets reservats.