dilluns, 23 de maig de 2011

Chloró

Una de les experiències que més m’emocionaren a Grècia vingué lligada a aquest formatge amb un nom ben divertit de pronunciar. El chloró (χλωρό en grec) és un formatge que no es comercialitza, que és casolà i que, per tant, només te’l pot vendre algun particular. És de cabra, cremós però alhora amb cos i fresc. De vegades el fan envellir o el gratinen en calent. 


El nom χλωρό significa en grec ‘fresc, acabat de fer’.

Un caramull de casualitats i persones més que amables em permeteren conèixer que a l’illa de Θήρα (Thera) hi havia aquest formatge típic que us presente. Desconeixent que era un formatge no comercialitzat i totalment casolà, ens vàrem aturar a un supermercat de la vila de Περίσσα (Perissa) per demanar si en tenien. Una dependenta ben aguda em féu conèixer que em seria impossible trobar-lo a cap botiga de l’illa, però tot d’una em menà cap al magatzem sense cap mania. 

Allà parlà amb dues persones en un grec tan ràpid que a males penes entenguí quatre mots mal comptats. M’emmenà darrere ella de nou per uns passadissos foscs i plens d’embalums de productes d’alimentació i de sobte es posà a cridar: «Μανώλης! Μανώλης («Manolis! Manolis!»). 

Un bergant d’una vintena i mitja d’anys aparegué, m’agafà amb la seua vespa —tan ràpid que no sabia on agafar-me i amb un somriure incontenible— i em dugué a sa casa on sa mare, ben obertament em vengué la quantitat de formatge que volguí. 

Com ja us podreu imaginar, la remembrança daquesta aventura és el millor souvenir que he dut de la intensa Hèŀlade.  

Ευχαριστώ Μανώλη!


COMPARTEIX-HO:

5 comentaris

Mercè ha dit...

Xavier, i a banda de vendre't aquest formatge no et va passar la recepta??? ;)
Quina amabilitat!! Això aquí ja no es troba gaire. ;)
Petons!

Cocinando con Manu CatMan ha dit...

Xavi...quina meravella m'hos presentas...super! m'encanta! i ademés no el coneixia...graciès!

Gemma ha dit...

Els grecs són els reis dels formatges frescos. A les amanides no podia faltar mai un tall de formatge tan bo com aquest.

Glòria ha dit...

Doncs si alguna vegada visitem aquesta illa, ja et demanarem l'adreça d'aquesta casa particular però, això sí, hi anirem amb calma i tranquil·litat i portarem el nom del formatge escrit, perquè pronunciar-lo...

Anna ha dit...

Sembla mentida que ningú s'hagi animat a comercialitzar-lo. Té una pinta exquisida i sent de llet de cabra ha de tenir un sabor intens i agradable. M'agrada!

Salutacions!
La Taula d'en Bernat

© Rossejat | Tots els drets reservats.