dimecres, 23 de març de 2011

Pa de sègol amb panses i nous

Amb l’arribada d’unes amigues que vingueren de visita a ma casa, a la primeria d’aquest febrer entreverat, poguí reflexionar, gràcies a elles, en la importància de fer un bon esmorzar, de desdejunar-se bé de bon matí. Elles em recordaren que calia asseure’s un moment i prendre tot allò que cal per a arrencar el dia amb força. I la veritat és que de vegades val la pena dormir una mica menys i gaudir enjornet d’un bon àpat matiner.


Per això, quan vaig traure un dia el llevat natural de la nevera amb la intenció de fer un bon pa casolà, se m’acudí que havia de fer un pa especial per als esmorzars... una mena d’homenatge a aquest àpat primerenc.

Inspirat per una recepta del llibre sobre pa d’Anna Bellsolà, fiu una mescla de cereals (forment i sègol) i hi afegí fruita seca (panses i nous). El resultat és el que podeu veure a les fotos: un pa que, a banda dels esmorzars, pot menjar-se a tothora (per exemple amb patés o formatges...).


Ingredients:
.
— 500 g de farina de forment
— 500 g de farina de sègol
— 300 g de llevat natural
— Sal
— 15 g de llevat industrial (opcional)
— Un grapat de nous i de panses


Elaboració:

Barregeu tots els ingredients (llevat de les panses i les nous). Pasteu-los fins que la textura no serà gens rugosa sinó, més tost fina. Incorporeu-hi ara, a poc a poc, la fruita seca.  Feu-ne una bola i deixeu que la pasta tove devers una hora o hora i mitja.

En haver tovat, fenyeu-la per a fer-li la forma que voldreu. En haver-la fenyuda, poseu-la dins un recipient ben tapada perquè no s’asseque.

Teniu dues opcions. La primera, deixar que la pasta fermente a temperatura ambient,  amb la qual cosa trigarà de tres a cinc hores a estar totalment crescuda per a ficar-la dins el forn (teniu en compte que com la temperatura serà més baixa, més li costarà). L’altra opció és deixar-la també ben tapadeta a la nevera durant tota la nit, l’endemà traieu-la’n i, en ser temperada, introduïu-la al forn (primer a temperatura ben forta [±250 ºC] i en passar un quart, davalleu-la una mica [±170 ºC]). Si us calen més indicacions sobre la cocció del pa al forn, podeu consultar aquesta entrada.

Espere que en gaudireu!

Altres denominacions: Pane di segale con uvetta e noci, pain de seigle aux raisins secs et noix, rye bead with raisins and nuts, pan de centeno con pasas y nueces, pão de centeio com passa e nozes.
COMPARTEIX-HO:

15 comentaris

Mima ha dit...

Ostres! L'imagino dauradet, amb la mantega fosa i una bona melmelada!!! Ummmmm una delícia. Els pans amb panses: la meva perdició.

xisca ha dit...

Hola Xavier, que bé que t'ha quedat aquest pa , i com tu molt bé dius quedaría molt bé amb un bon paté. Ja estàs fet un meste forner. Una abraçada

Lo forner de Ponent ha dit...

Xavier!! Segur que és una delícia de pa!! Quan m'endinsi de ple en el món dels pans, no dubtis que consultaré el teu bloc!

Roger

Sonia - L'Exquisit ha dit...

Ostres, no he posat mai panses a un pa...ho haurem de tastar!

Una abraçada,

Albota ha dit...

Amb aquest pa si que faràs un bon esmorzar! té una pinta deliciosa!

elsfogonsdelabordeta ha dit...

Mare meva, ara mateix m'has fet una enveja... un esmorzar digne d'uun rei!! A mi m'agrada tenir el meu temps per esmorzar tranquil·la i sense presses, ho necessito i si cal aixecar-se una mica abans, es fa!
Una abraçada
Sandra

mercè ha dit...

Un bon esmorzar és l'àpat que faig més a gust durant el dia, i amb aquests panets que ens presentes ja seria un plaer!M'agrada veure't en actiu!, com va tot?, una abraçada Xavi!

Visc a la Cuina ha dit...

Espereu-me que jo també vinc a esmorzar!

Fem un mos ha dit...

Jo també en vull per esmorzar, aquest pa i un bon paté o pernil, un esmorzar de rei.
Una abraçada

El Pa dels Ferrer ha dit...

T'ha quedat un pa preciós!!!!
Salutacions enfarinades

Margarida ha dit...

Jo a aquest pa no li posava ni pernil ni res. Que ell sol ja teu prou categoria per anar sol pel món.
I és menjar-se una bona llesca i quedar com un rei, segur!!! I a qualsevol hora!

Gent jove pa tou ha dit...

Llevar-se amb aquest pa a taula és un luxe. No hi ha millor manera que començar el dia!

SUSANNA ha dit...

Hola Xavier, guapo tu

te ha quedat un pa de 10...anoto la teva recepta, i gràcies per compartir-la

mil petonets Susanna

Mercè ha dit...

Jo sóc de les que necessita asseure's a taula i fer un bon esmorzar. Per mi, l'àpat més important del dia! I amb aquest pa, em sembla perfecte!!
Petons!

*Eva* ha dit...

m'ha agradat molt aquest pa. El sègol amb fruites seques combinen perfectament.

© Rossejat | Tots els drets reservats.